Druhy sedel
Druhy sedel
Sedla obecně
Každé sedlo musí především správně sedět koni a také vyhovovat jezdci.Záleží na disciplíně,které se jezdec bude věnovat ,a na jeho finančních možnostech.Základem sedla je kostra,která se zpravidla dělá ze dřeva,dnes již ovšem také z laminátů a plastů.Povrch sedel je kožený,obvykle černý nebo hnědý.sedlo je tvořeno sedlovými polštáři které leží koni na hřbetě a musí mít správný tvar,aby netlačily do páteře.Vyrábějí se nejčastěji ze směsi syntetické a přírodní víry.Mezi polštáři je komora,která chrání páteř koně před přímým tlakem a umožňuje větrání.Jednotlivé druhy sedel se od sebe liší hloubkou posedlí (u drezurních sedel je posedlí hlubší,u skokových mělčí),tvarem bočnic(bočnice skrývají opěrky a zápinky,opěrky jsou např.kolenní a stehenní,velké nebo malé…)hmotnostní atd.Zápinky jsou nejrozšířenější krátké,u drezurních sedel pak dlouhé.Nedílnou součástí jsou třmeny ,klasické nebo bezpečnostní ,které uvolní nohu při pádu jezdce.Pro ně je tradičním materiálem leštěná nerez ocel.Obvykle pod sedlo patří podsedlová dečka,která chrání sedlo před přímým dotykem s hříbetem koně a zároveň saje pot.Sedla mohou být postavena buď na anglickém základu,ta se dělí na školní,turistická,parkurová,drezurní,krosová,distanční,dostihová,univerzální a dámská,nebo mohou být kozlíková.Kozlíkovou kostru tvoří dva boční díly,které jsou přemostěny vpředu a vzadu dvěma oblouky,což vymezuje aktivní část –posedlí.Kování na sedle pak slouží k připevnění brašen.Do této skupiny patří sedla westernová,vojenská,španělská ,kozácká a mongolská.Každé sedlo potřebuje náležitou údržbu,nejlépe speciálními tuky,a také solidní zacházení-proto se před sedláním přehazuje přes hrazení stání či odkládá na speciální věšáky.
ANGLICKÁ SEDLA
Školní –univerzální
Slouží k výcviku,turistickému ježdění apod.Tvarově tvoří kompromis mezi parkurovým a drezurním sedlem,mívá přední kolenní a zadní stehenní odmontovatelné opěrky.Zpravidla je vyrobeno z vepřovicové kůže,váží 4-8 kg.
Drezurní
Zadní rozsocha je zvýšená a bočnice jsou v přední části téměř svislé a mají výrazné přední opěry,jezdec má tedy nohy spuštěny více dolů a sedlo podporuje hluboký sed.Dlouhé zápinky umožňují jezdci lepší kontakt s koněm,ale hůře se dotahují.
Dámské
Tento zvláštní typ sedla dámy využívaly v dřívějších dobách,nyní zájem o něj znovu ožívá.Je zhotoveno pro sed bokem,má dva nebo tři polstrované a kůží potažené rohy.Jeden roh je opěrný(tzv.skoková hlava),následuje pevná hlava a třetí roh je malý nebo neznatelný.Levá bočnice je podstatně větší než pravá sedlo má jen jeden třmen,který musí být bezpečnostní.
Parkurové
Má hluboce vykrojenou přední rozsochu a polohluboké posedlí,aby jezdec mohl sedět co nejblíže k přední rozsoše a kohoutku koně.Bočnice jsou vsunuty více vpřed,kolenní opěry jsou zpravidla pod bočnicemi,popř.i za kolenem jezdce(lýtkové bloky),kde zabraňují klouzání holení jezdce dozadu a poskytují mu větší oporu pro kvalitní sed.
Dostihové
Pro každý typ dostihů se používá odlišný typ sedla-jiné je pro dostihy rovinové,překážkové nebo steeplechase.Vždy však musí splňovat požadavky na bezpečnost jezdce.Stupnice jsou kratší a více vykrojené směrem dopředu než u běžných sedel.Jsou velmi lehká,váha se pohybuje přibližné od 2,5-4 kg.Při dostihu se pod ně vkládá dečka se startovním číslem .Sedlo pro rovinové dostihy je velice lehké a malé,váha se pohybuje od 300g do 1,5 kg.
KOZLÍKOVÁ SEDLA
Vojenský bok
Bok má vysokou přední i zadní rozsochu,pod něj se vkládá houně nebo naskládaná deka.Kování umožňuje připevnění brašen s potřebami pro jezdce a koně.
Španělské
Španělská sedlo patří do skupiny sedel kozlíkových,má vysokou kartu,přední část je tvarovaná do V a vybíhá do hrušky,za ní je oválný polštář,zadní rozsocha je také vyšší.Polštáře jsou vycpávány senem,kvalitní sedla jsou ručně šitá.Používají je španělští honáci dobytka,kteří pracují s tyčí (garrochou)a potřebují stabilní sedlo.Součástí je podocasník a často i poprsník,který zajišťuje stálou polohu sedla.Vpředu je na sedle přidělaná deka nebo pončo,které jezdec využije při nepříznivém počasí.Třmeny mají tvar trojúhelníku,jsou velmi těžké a široké,svojí vahou se vracejí na místo u koňského břicha,kde si jezdec snadno ,,nakopne“.Sedlo na snímku je pokryté ovčí kožešinou ,která skýtá komfort jezdci při delší jízdě a jsou na ní přidělané různé řemínky,které slouží jako úchylky na nářadí ,které s sebou honák potřebuje…
Westernové
Patří do skupiny kozlíkových sedel.Posedlí je krátké a hluboké ,jezdec sedí ve ,,vidlicovém“sedu se vzpřímeným tělem.Rozeznáváme u nich více typů podle způsobu použití (např.reiningové,ropingové,cuttingové atd.).Přední rozsocha vyúsťuje v hrůšku,na kterou lze namotat otěže nebo laso.Třmeny jsou z kůže a mají tvar široké hrušky,rozšířené třmenové řemeny se nazývají fendry.Sedla bývají bohaté vyzdobena (ražbou květinových nebo schématických ornamentů do kůže),někdy dokonce bývají i s ozdobným kováním.Hmotnost westernových sedel je průměrné 15-17 kg.
Historizující
S vývojem jezdectví se vyvíjela také sedla,cenné historické kusy je dnes možno vidět v muzeích(např.Hipologickém muzeu ve Slatiňanech)nebo na zámcích.Sedlo na snímku není věrnou dobovou kopií,je pouze historizující(tzn.napodobující historický výrobek).Jejich použití má smysl ve filmu nebo při historických slavnostech,kdy by se současná sedla opravdu nevyjímala nejlépe.
Komentáře
Přehled komentářů
Ještě všestrané :D
Re: Ještě
(Sarah.Jey, 28. 4. 2015 13:22)Zaprvé je to všestranNé, za druhé tento název je pouze synonymem pro sedlo školní neboli univerzální.
chtělo by to..
(klárča, 6. 4. 2015 19:41)Je to úžasný ale pro některé který se v tom upne neorientujou kde co je tak by bylo dobrý tam mi třeba jako nějakou ukazku
Ještě
(Lucka, 12. 5. 2012 18:02)